
Standard salgs- og leveringsbetingelser
Eriksen Bygg & Vedlikeholdsstandard salgs- og leveringsbetingelser
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene/vilkårene samt opplysninger gitt i i form av tilsendte tilbud, brev, e-post, SMS eller annen "skriftlig" avtaleform som vil kunne regnes som en avtale, eller kontrakt mellom partene. Gjelder for Beløp opptil ca. 240 000 kr (2G)Ved beløp over 240 000 kr (2G) skal det som hovedregel settes opp en egnet avtale - kontrakt mellom partene som belyser priser og plikter mellom partene og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning, eller det som er oppsatt her.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom selger og forbrukere.
2. Partene
Selger er Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S. Deres ansatte eller representanter betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S Org.nr: 990 297 770 er norskeid, og har eier interesser i andre selskaper innen norsk næring.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kunden/kjøper/kjøperen/evt. byggherre.
3. Tilbud og avtaler
Ethvert tilbud og eller avtale fra Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
er basert på disse standard salgsbetingelsene. Ethvert tilbud gjelder samlet
leveranse slik at enkeltposter ikke kan tas ut av dette.
Ved levering av varer/arbeider/tjenester fra Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S anses det som at kjøperen har godtatt Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S sitt tilbud/avtale. Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
blir bundet ved skriftlig bekreftelse eller påbegynt levering(er)/arbeide.
Alle avtaler mellom Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
og kjøper skal anses å inneholde disse standard
salgsbetingelser, og ingen endringer av disse standard salgsbetingelsene skal være bindende for Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S. Enhver betingelse eller vilkår i kjøpers ordre eller annensteds som ikke er i samsvar med
disse standard salgsbetingelsene, skal være uten effekt. Standard salgsbetingelser kan kun endres
skriftlig og endringene må for å binde Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
signeres av autorisert(e) ansatt(e) i Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt/gitt sin bestilling/samtykke til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil fra selgeren i tilbud, avtaler eller lignende, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Ved levering av varer eller tjenester i henhold til tilbud/avtale fra selger regnes det som at kunden har godkjent Eriksen bygg & Vedlikeholds priser og betingelser.
5 Priser
For alt salg gjelder leveringsdagens priser eksklusive mva, hvis ikke
annet er uttrykkelig avtalt.
Det tas forbehold om prisendringer og endring av
leverandør/produkt uten varsel, samt trykkfeil i prislister, tilbud og annet skriftlig materiell.
Ved arbeide pr. time vil vår gjeldene timepris på 480 norske kroner gjelde om ikke annet er uttrykkelig avtalt i gjeldende tilbud eller prislister sendt fra oss.
Det settes et 10-15 prosent påslag på alt varesalg/videresalg om ikke annet er avtalt.
Priser er de totalprisene som er gitt i avtalen eller tilbudet sendt fra selger til kunden.
6 Prisregulering
Prisregulering kan gjennomføres pr. 1. april og pr. 1. oktober hvert år. Men prisreguleringer kan også skje
utenom disse intervallene ved vesentlige endringer i for eksempel råvaresituasjonen, markedsforhold
eller valutakurser.
Eventuelle prisendringer skal varsles snarest mulig. Prisendringer skal være basert
på faktisk dokumenterte endringer av nettopris inn til Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
eller andre dokumenterte
kostnadsendringer.
7 Endringsarbeid og tilleggsarbeider
Endringsarbeider (som fører til faktiske økte omkostninger/arbeider for selger) og eller tilleggsarbeider (- arbeider i tillegg til et pågående/levert tilbud) faktureres etter medgått materiell og timeforbruk
pluss vårt standard 10-(15*) prosent påslag på materiell om ikke annet er uttrykkelig avtalt.
(*Gjelder for transport og bestillingsvare/skaffevare)
8 Fakturaarbeider
Om annet ikke er avtalt utfører Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S arbeider pr. time. da etter vår gjeldene timepris.
Pluss materiell og vårt standard 10-(15*) prosentpåslag.
(*Ved enkelte spesialvarer, transport og eller bestillingsvare
vil prosentpåslaget kunne stige/variere til rundt 15 prosent.)
9 Fakturering og Betalingsbetingelser
Vår standardfakturering på beløp under 2G er:
*Fakturering pr. 7 dag med 12 dagers netto forfall.
(*Dette vil kunne endres basert på prosjektets omfang/avtale)
Bestillingsvare/materialer vil bli fakturert fortløpende. Når ankommet vårt lager eller når ankommet gjeldende byggeplass.
Materiell/byggevarer anses som selgers eiendom inntil de er innbetalt i sin helhet.
På større prosjekter vil egen avtale/tilbud gjelde. Men det vil normalt bli fakturert med 12- 14 dag(er) netto (da etter særlig oppsatt avtale/tilbud fra selger.)
Ved ønske om spesifisert faktura utover ordinert timeforbruk og materialforbruk skal dette avtales før arbeidet startes.
10 Miljø
Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S omsetter eller forhandler ikke produkter som kommer fra regnskog. Ordinær trelast som omsettes gjennom Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S kommer fra FSC- og PEFC-sertifisert skog og sertifiserte sagbruk/produsenter og ellers fra produsenter som leverer varer iht. god byggeskikk og norske regler.
11 Leveringstid - Fristforlengelse - Forsinkelser
Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S skal levere byggevare og tjenester til avtalt tid - tidsperiode. Tilsvarende gjelder delleveranser. Hvis ikke annet er avtalt, gjelder skriftlig ordrebekreftelse og eller tilbud sendt fra selger. Leveringstiden kan forlenges hvis forsinkelsen berører kjøper eller på kjøpers disposisjoner, eller hvis leveringen forsinkes av forhold som selger ikke har herredømme over, herunder forsinket levering fra produsent. Hvis selger ikke er i stand til å opprettholde avtalt leveringstid eller når forsinkelse fra selgers side anses som sannsynlig, skal kjøper underrettes innen rimelig tid. Selger skal så sant det er mulig, gi beskjed om når arbeidet kan påberegnes å finne sted og ferdigstilles. Hvis selger ikke foretar arbeide innen de nye tidsbestemmelsene er kjøper berettiget til å heve kjøpet for ikke leverte varer eller dersom vesentlige forsinkelser av arbeid. Ønsker kjøper å benytte hevingsretten, skal selger underrettes uten ugrunnet opphold. Dersom kjøper ikke hever, kan kjøper kreve standardisert erstatning som per uke skal utgjøre 1 prosent av fakturaverdien for den delen av arbeidet som ikke leveres etter det nye tidspunkt, dog oppad begrenset til 10 prosent av fakturaverdien for den forsinkede del av leveransen. Kjøper kan ikke påberope seg forsinkelser som grunnlag for ytterligere misligholdsbeføyelser, herunder erstatningsansvar overfor selger/ Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
12 Force majeure
Dersom force majeure skulle oppstå stopper Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S forpliktelser opp. Om perioden varer lengre enn 2 måneder har du så vel som vi rett til å oppheve avtalen uten at det i disse tilfellene foreligger noen krav om å betale erstatning.
Med force majeure menes blant annet streik, lockout, transportforsinkelser, import-/eksportforbud, krig, pandemi, naturkatastrofer, brann mm. uansett om dette forekommer ved vår bedrift eller hos bedriftens leverandør.
Force majeure skal ikke fri en part fra punktlig oppfyllelse av finansielle forpliktelser med forfall før
force majeure-situasjonen oppsto.
Avtalen skal endres tilsvarende i tilfelle av uforutsette omstendigheter, dersom disse i vesentlig grad
endrer den økonomiske betydning eller innhold av leveransen eller har vesentlig betydning for Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
virksomhet, eller hvis det etter inngåelsen av avtalen blir klart at gjennomføring av avtalen
er umulig. Dersom endring ikke er økonomisk forsvarlig, har Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
rett til å trekke seg fra avtalen
helt eller delvis.
13 Mangel ved varen
- kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. For dette foresettes at minnelig bruk og vedlikehold er utført i perioden frem til reklamasjon.
14 Annullasjon
Foretar Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S sine leverandører annullasjon av noen art som berører Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S, har Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
tilsvarende rett til annullasjon ovenfor kjøper.
15 Selgerens opplysningsplikt
Selgeren skal sørge for at veiledning knyttet til spesielle krav til oppbevaring, montering, bruk, drift og
vedlikehold, er tilgjengelig for kjøperen. Informasjonen vil foreligge på norsk.
Instruksjoner om bruk og eller drift av enkelte produkter kan og vil i enkelte tilfeller skje muntlig på norsk under eller etter fullført oppdrag og eller det vil kunne henvises til den spesifikke leverandørens nettsted for mer utfyllende info ang. produktet og dets bruksinstruks.
16 Overdragelse
Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S
har rett til å benytte egnet tredjepart til hel eller delvis gjennomføring av sine forpliktelser.
17 Byggevarer
Vi bruker byggevare/byggemateriell iht. god norsk byggeskikk og etter norske regler.
Vi leverer i hovedsak nytt byggemateriell.
Der byggherre/kunden ønsker gjenbruk og eller går til egen anskaffelse av byggevare eller annet materiell
forutsettes det fra vår side at byggherre/kunden selv har skaffet seg de nødvendige opplysninger og dokumentasjon samt annen nødvendig informasjon for det aktuelle materiale, produktet og eller byggevaren.
(For slik å ivareta tiltenkt/ønsket drift og forvaltning)
Byggherre/kunden må selv reklamere direkte til produsenten eller til opprinnelig kjøpested/salgssted ved reklamasjon av egenanskaffede byggevarer/materiell.
Vi tar som utgangspunkt at hver part er ansvarlig for sine egne leveranser og anskaffelser iht. avtaler og tilbud.
Ved bruk av material av 2. sortering gjøres det oppmerksom på at syngelig "kosmetiske-skade" vil kunne forekomme. Ved bruk av B-vare, Feil-vare o.l. vil vi ikke garantere sluttresultatet av en slik vare og også her må "kosmetiske-skade" aksepteres ved bruk av en slik vare/material.
Vi vil som oppført i håndverkertjenesteloven komme med anbefalinger til vare/produktbruk.
(så sant vi har kjennskap til de(t) aktuelle produkt(ene))
Samt i enkelte tilfeller vil det være produkter/varer vi ikke ønsker å utføre bygging eller montering av.
Da eksempelvis pga. manglende dokumentasjon, usikker bruksområde, opprinnelse og eller kvalitet.
18 Byggherreforskriften
Det legges til grunn at byggherre er innforstått med sine forpliktelser og at byggherreforskriften
følges opp av byggherre.
19 Særlige bestemmelser
Det forutsettes at tilbud/avtaler tas ut i sin helhet for at tilbudspriser/avtalepriser skal gjelde.
Vi tar forbehold om prisøkninger i perioden frem til levering.
Er du/dere ny kunde hos oss kan det bli foretatt en kredittsjekk.
Arbeidsområde forventes tilgjengelig i arbeidsperioden.
Materiell/byggevarer anses som selgers eiendom inntil de er innbetalt i sin helhet.
Heretter anses materiell/restmateriell som kundens eiendom.
All avfallshåndtering og evt. grov opprydding faktureres etter medgått timeforbruk da med vår gjeldende timepris, samt at det må betales deponeringsavgift - tømme avgift*.
(*Tømmeavgift eller deponeringsavgift settes av avfall stasjon der avfallet innleveres)
Under arbeidet må to stk. stikkontakter på 16 amper være disponibelt for vårt utstyr.
Om annet ikke er spesifikt avtalt stiller kunden med 2 parkeringsplasser samt egnet lagerplass til nødvendig materiell og utstyr.
Kunden oppfordres til å vise aktsomhet rundt pågående bygge/reparasjonsarbeider i perioden det gjelder. Kunden eller dens representant må påse at verdigjenstander og pyntegjenstander er sikret før bygningsarbeidet/reparasjonsarbeider starter.
Det er avtalt at det er Eriksen bygg & Vedlikehold AS sine standard salgs- og leveringsbetingelser/vilkår som gjelder.
20 Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med forbrukerrådet/konfliktrådet for mekling. Mekling skal skje i selgers hjemkommune eller i en av de nærmeste nabo kommunene. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
21 Slutt ord
Ved å motta varer eller tjenester (kjøp) av Eriksen Bygg & Vedlikehold A/S bekrefter kunden å være informert om alle vilkårene og betingelser på www.eriksenbygger.no og godkjenner dem i sin helhet. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante Norske lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom selgere og forbrukere.
Se forbruketilsynets hjemmeside for mer info. (https://www.forbrukertilsynet.no)